В Інтернеті існує, мабуть, більше мільйона різноманітних визначень Web 2.0, які об’єднує одна спільна риса – у своїй переважній більшості вони ні на йоту не наближають читача до розуміння цього феномену. Якою б «простою» мовою не намагались пояснити вам, у чому суть «другого» вебу і чим він відрізняється від «першого» – зазвичай ви все-рівно зіткнетесь із інструментальним підходом до визначення. Себто, замість того, щоб пояснювати суть – вам будуть розповідати про інструменти: хмаринки тегів, синдикацію та агрегацію, вебдванульні сервіси, тощо.
І це при тому, що насправді основна ідея «другого» вебу елементарна, як віник: якщо у минулому (Web 1.0) контент створювався обраними, то сьогодні (Web 2.0) творцем контенту в Інтернеті може бути кожен. Потрібне тільки бажання!
Хто і як використовує наше бажання творити?
Але було б дивно, якби вже через дуже короткий час не з’явилося вдосталь підприємливих людей, які вигадали як нажитися на новому феномені. І звісно ж, вони з’явилися! Люди, які навчилися заробляти гроші на бажанні інших людей створювати контент.
Всі ці LiveJournal, Facebook, Twitter, MySpace, Del.icio.us, Digg, Stumble Upon, LinkedIN, ВКонтакте та Однокласники (перелік можна продовжувати як завгодно довго) – тобто ті сайти, які ми звикли називати представниками феномену Web 2.0, насправді є не чим іншим, як платформою для накопичення контенту, створеного користувачами. Якщо раніше (в епоху Web 1.0, який, до речі, тоді називався просто Інтернетом), веб-підприємцеві, перш ніж стати успішним, потрібно було докласти чимало зусиль для наповнення свого проекту контентом, то сьогодні вистачає вдалої бізнес-моделі. І якщо ви зумієте створити сервіс, який сподобається користувачеві – то сам користувач буде наповнювати його контентом, заробляючи для вас гроші.
Я вже писав про це у одній із ранніх статей «Української блогосфери», коли розмірковував про те, що мене найбільше вражає у безкоштовних блогоплатформах: «Ви витрачаєте свій час і зусилля на створення контенту. Ви ночами сидите за написанням статей. Вдень ви розмірковуєте над тим, як можна назвати свою наступну статтю і про що в ній можна написати. А потім одного разу усвідомлюєте, що плодами вашої праці користуватиметесь не ви. І це усвідомлення приходить так раптово і несподівано, що ви навіть не знаєте, як реагувати».
А що тоді говорити про соціальні мережі, які іноді «з’їдають» куди більше часу простого користувача. Думаю, вам, як і мені, неодноразово доводилося чути історії про людей, які проводили у «Однокласниках» весь свій робочий день. І якщо відмежуватися від здавалося б логічного пояснення такої поведінки бажанням спілкуватися із втраченими знайомими – то що насправді роблять ці люди? Відповідь очевидна: вони заробляють гроші власникові соціальної мережі!
Як ми можемо отримати користь від тих, хто використовує нас?
Чи означає все вищесказане, що нам потрібно відмовитися від використання сервісів закладок, соціальних мереж, сервісів мікроблогінгу та соціальних новин у своєму повсякденному житті?
Зовсім ні!
На щастя при правильному підході всі ці вебдванульні сервіси таки можуть принести нам певну користь. Але для цього потрібно зрозуміти основний принцип їхнього функціонування та нашої ролі у них.
Майже всі сервіси «другого» вебу зав’язані на користувачі. Якщо не буде нас – тих людей, які створюють контент – то такі сервіси ніколи не зможуть розвинутися. Але, з іншого боку, якщо користь від таких сервісів полягатиме лише у «міфічному» задоволенні – тоді ми працюватимемо «в порожню».
Хорошим способом отримати зиск від використання соціальних сервісів – є максимальна їх консолідація та спрямування «енергії» на розвиток власних проектів. Якщо у вас є блог – то саме на нього можна спрямувати соціальну діяльність у мережі. Таким чином ви досягнете взаємної вигоди – адже вебдванульні сервіси продовжуватимуть отримувати свій user generated контент, а ви, у свою чергу – отримаєте від них трафік, зворотні посилання, нових користувачів та нових зацікавлених партнерів. Типова модель «виграш-виграш» (win-win).
Варто зауважити, що соціальні сервіси часто виявляються чи не найкращою платформою для просування та маркетингу ваших ресурсів. Таким чином ваш блог знаходиться у центрі соціального середовища, а будь-які вебдванульні сервіси перетворюються на інструмент просування. Графічно це можна зобразити так:
Взявши на озброєння дану модель, ви забезпечите найбільш ефективне використання зусиль. Принаймні, варто спробувати!
P.S.: До речі, 14-го червня, тобто цієї суботи, відбудеться червневий мінікемп, під час якого учасники Barcamp Caucasus та Mediabarcamp, які відбулися у Тбілісі та Литві розкажуть про ці події. Щоб відвідати захід – потрібно зареєструватися.
Схожі записи
Якщо вам сподобалася стаття, буду вдячний за її підтримку у соціальних мережах (Twitter, Facebook, Google+ та вКонтактє)