У коментарях до попередньої статті про апдейт Google PR можна знайти кілька спроб розтлумачити принципи роботи цього загадкового ранжувального механізму. І хоча, звісна річ, я значною мірою солідарний з Андрієм Поданенком, який стверджує, що ніхто (окрім хіба високопосадовців самого Google) не може стверджувати нічого конкретного про алгоритми Google – все ж деякі припущення ми можемо робити. І не тільки робити – але й сподіватися, що їхня віддаленість від реальної ситуації не така вже й безмежна.
Перекопавши безліч літератури на цю тематику (хоча брешу – насправді я просто ввів відповідний запит у той-таки Google і відкрив кілька десятків верхніх посилань), я натрапив на доволі таки цікаву і детальну статтю Кріса Райдінгса (Chris Ridings) власника Search Engine Systems Оригінальна стаття називається Page Rank Explained і з її англомовним варіантом ви можете ознайомитися за посиланням.
Втім, для тих, хто не пов’язаний зі сферою SEO настільки тісно, а значить – не горить бажанням перекопувати тонни англомовної інформації, я дозволю собі переказати кілька найважливіших речей.
„Для тих, хто не знає мене, – пояснює Кріс Райдінгс, – я займаюся розробкою пошукових систем на замовлення. Тому мені притаманне програмістське розуміння алгоритмів пошукових систем, як вони працюють, що вони можуть робити, а що ні. Через це я здатен зробити чимало висновків про те, як працює PageRank. Я вірю, що інформація у даному документі настільки точна, наскільки можливо. Адже ніхто напевне не знає деталі роботи PageRank, за винятком хіба що самої Google”.
Що таке PageRank?
PageRank – це метод Google для вимірювання „важливості” сторінки. Коли всі інші фактори, такі як тег Title і ключові слова вже враховані, Google враховує PageRank, щоб відкорегувати результати таким чином, щоб більш „важливі” сайти піднялися у видачі на сторінці результатів пошуку (втім, схоже, що сьогодні здатність PR „піднімати результати у видачі” суттєво понижена у зв’язку із намаганням вебмайстрів маніпулювати цією характеристикою).
Тобто порядок ранжування в Google працює наступним чином:
- Знайти всі сторінки, які відповідають ключовим словам пошуку.
- Відранжувати відповідно до „сторінкових факторів” (таких, як ключові слова).
- Врахувати текст посилань на ці сторінки.
- Відкоригувати результати відповідно до даних PageRank.
Як визначається PageRank?
Теорія Google стверджує, що якщо Сторінка А посилається на Сторінку Б, то Сторінка А вважає, що Сторінка Б – важлива сторінка. Текст посилання не використовується в PageRank. Сам PageRank також впливає на важливість посилань на сторінку. Якщо на сторінку вказують багато „важливих” посилань, то її посилання на інші сторінки також стають більш важливими.
Наскільки важливий PageRank?
Значимість кожного окремого фактору в алгоритмах пошукової системи залежить від якості інформації, яку він забезпечує. Тому є сенс спершу звернути увагу на цю якість.
Коли Гугл був крихітним „Гугленятком” у підгузках – можна було зі впевненістю стверджувати, що посилання було точним відповідником рекомендації. Втім, сьогодні частенько (якщо не сказати – у більшості випадків) це не зовсім так. І на те є дві дуже важливі причини:
- Інтернет суттєво змінився. Посилання сьогодні це, швидше, тільки пов’язаний сайт (та й то, у кращому випадку), ліцензійна вимога чи відповідна послуга (перехресні посилання).
- Як тільки ви створите пошукову машину, яка розглядає посилання, як рекомендації, люди почнуть намагатися впливати на посилання. Як тільки вони почнуть впливати на посилання – то останні перестануть бути рекомендаціями. Своєрідне замкнене коло!
Тому надійність інформації, яка забезпечується посиланнями, не обов’язково достатньо висока. Більше того – вона постійно зменшується. Це і є тією причиною, що вплив алгоритму PageRank на результати пошукової видачі Google також постійно зменшується.
Основні факти про PageRank
- PageRank – це число, яке характеризує голосувальну здатність всіх вхідних посилань на сторінку, а також те, наскільки сильно вони рекомендують цю сторінку.
- Кожна унікальна сторінка сайта, проіндексована в Google, має свою вагу PageRank. Люди часто помиляються, розмірковуючи про вагу сайта, яка насправді є тільки вагою головної сторінки цього сайта.
- Внутрішні посилання сайта враховуються при розрахунку ваги PageRank для інших сторінок сайта.
- PageRank незалежний. Він не враховує текст посилань і т. п.
Як можна визначити вагу сторінки?
Одним із найбільш очевидних способів визначення ваги сторінки є тулбар для Internet Explorer, створений самим Google. Завантажити його можна із відповідної сторінки: Toolbar.google.com. Втім, в інтернеті існує безліч інших зручних інструментів для перевірки PR вашого (чи будь-якого іншого) сайта. Особисто я користуюся такими сервісами, як:
А для масової перевірки всіх сторінок сайта використовую сервіс www.rightscripts.com/pagerank
Розрахунок PageRank
Коли Google був ще тільки дослідницьким проектом, Брін та Пейдж написали статтю, яка докладно описувала формулу, яка визначає вагу PageRank для сторінки. І хоча можна майже зі впевненістю стверджувати, що сьогодні ця формула дещо допрацьована – все ж у своїй основі, вона, вочевидь, залишилася тією самою. І ось ця формула:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn)),
в якій
PR(A) – це вага PageRank сторінки А (тобто та вага, яку ми хочемо вирахувати);
D – це коефіцієнт згасання, який зазвичай встановлюють на рівні 0,85;
PR(T1) – вага PageRank сторінки, яка вказує на сторінку А;
C(T1) – кількість посилань із цієї сторінки;
PR(Tn)/C(Tn) – означає, що ми робимо це для кожної сторінки, яка посилається на нашу сторінку А.
Насправді, вирахувати PageRank за цією формулою буде доволі складно, оскільки для цього вам потрібно буде знати PageRank всіх сторінок, які вказують на сторінку А. І їхня вага також частково залежатиме від сторінки А, яка вказує на них (чи будь-яких інших сторінок, які посилаються на них). Єдине, що говорить нам ця формула, то це одну надзвичайно важливу річ про вагу PageRank будь-якої сторінки:
Вага PageRank, яка передається на сторінку А зі сторінки Б, яка вказує на неї, зменшується з кожним наступним посиланням куди-завгодно, яке знаходиться на сторінці Б. Це означає, що вага сторінки, по-суті, це міра її голосу. Сторінка може розділити цей голос між двома, трьома чи більшою кількістю посилань. А може віддати всю свою вагу за одним посиланням. Загальна голосуюча сила залишатиметься однаковою.
Що все це означає?
Вага PageRank – один з найскладніших для маніпуляції факторів при оптимізації сторінок. Хоча його вплив не такий вже й великий, як дехто думає, але все ж, якщо ви здатні зрозуміти його правильно – то ви маєте достатньо хорошу перевагу перед вашими конкурентами. Вагу PageRank складно як отримати, так і утримати.
Є три основні області, на які варто звернути увагу, якщо ви маєте намір оптимізувати свою вагу PageRank:
- Сторінки, які ви вибираєте для отримання посилань на вас, тобто ті, які із них ви відбираєте і як багато зусиль витрачаєте для отримання посилань.
- Ті, кого ви вибираєте, щоб послатися на них зі свого сайта і на якій сторінці вашого сайта ви розміщуєте посилання.
- Внутрішня навігаційна структура зв’язку ваших сторінок з метою створення максимального зворотнього зв’язку PageRank.
Посилання на ваш сайт
Коли ви шукаєте посилання на ваш сайт, з точки зору виключно PageRank можна припустити, що варто шукати сторінки з найвищим тулбарним показником PageRank. Втім, на практиці ця точка зору часто виявляється не зовсім коректною. По мірі того, як все більше та більше людей намагаються отримати посилання тільки зі сторінок із найвищою вагою, це стає все менш та менш виграшною стратегією.
Справжня вага PageRank окремо взятої сторінки ділиться порівну між всіма посиланнями цієї сторінки. Тому посилання зі сторінок, які мають однакову вагу, не завжди передають однакову вагу на інші сайти. Це залежить від кількості посилань на „піаристій сторінці”. Принаймні, наразі достеменно відомо, що деякі посилання зі сторінок PR4 можуть бути кращими, ніж посилання PR6.
Внутрішня структура та зв’язки
Поговоривши про посилання на зовнішні сайти, ми тепер можемо згадати і про внутрішню структуру посилань нашого сайту та вплив цієї структури на власну вагу PageRank.
Саме так – PageRank вашого сайту може передаватися не лише назовні, але й всередині вашого сайта – тобто на інші його сторінки. Але для цього необхідно, щоб якомога більша кількість сторінок вашого сайта були перелінковані (пов’язані) між собою.
Існують різні способи, які можуть допомогти зв’язати сторінки всередині сайта. На практиці веб-сайти можуть використовувати їх комбінацію. Я не розповідатиму сьогодні детально про кожен з них, але потрібно пам’ятати – якщо ви не забуваєте пов’язати між собою різні сторінки свого сайта – то підвищуєте простоту перетікання PageRank з одних сторінок на інші. І звісно ж – це дуже позитивно для вашого ресурсу.
Ось лише найбільш очевидні поради:
- Там, де група сторінок може мати зовнішні посилання, використовуйте ієрархічну структуру.
- Там, де група сторінок не має зовнішніх посилань, використовуйте структуру з обширними зв’язками, розширивши її додаванням посилання на головну сторінку.
- Якщо конкретна сторінка має особливу важливість – поміщайте її вище у ієрархічній структурі.
Висновок
PageRank – це дуже складна тема, яка часто неправильно інтерпретується. Коли Google вирішує дозволити нам побачити інформацію про вагу PageRank – він робить це через тулбар Google. При цьому варто пам’ятати, що тулбар показує вагу сайта не дуже точно – але це єдиний інструмент, який може дати нам прямо зараз хоча б якесь уявлення про PageRank.
У PageRank є своє місце в процесі ранжування. І це місце далеко не настільки важливе, як звикли вважати деякі оптимізатори. Його важливість в алгоритмі ранжування менша, ніж у багатьох інших факторів, таких як тег Title чи текст посилань. Оптимізація сайта тільки для PageRank не дасть вам хороших місць.
Що ж, сподіваюся ці дані допоможуть краще зрозуміти алгоритм PageRank для тих, хто чув про нього, але до сих пір мав дуже туманні і розпливчасті знання про те, як він працює.
Схожі записи
Якщо вам сподобалася стаття, буду вдячний за її підтримку у соціальних мережах (Twitter, Facebook, Google+ та вКонтактє)
Pingback:22 закони маркетингу чи блогінгу? | Персональна сторінка - podarok | uk ()
Pingback:Що таке Facebook Edgerank та яким чином він впливає на ефективність просування у Facebook | Українська блогосфера ()