«І скільки можна вам повторювати?
Я вже й сам все зрозумів, а ви сидите, як дуби…»
(зі слів викладача)
Автор фотографії:
Якщо подумати, жоден статичний сайт (із найбагатшим архівом матеріалів) і жодна книга не зрівняється із хорошим блогом. Статичному сайту не вистачає зворотнього зв’язку та «близькості» до аудиторії. А книзі не вистачає не тільки зворотнього зв’язку, але й можливості зробити навчання більш візуалізованим (вставити звук, анімацію чи повноцінний фільм).
Звісна річ, існують ще й форуми, які пропонують всі необхідні можливості для спілкування та візуалізації. Але навіть їх важко назвати ідеальним майданчиком для навчання. Адже форум – це насамперед комунікаційний, а не навчальний інструмент. Його важко замінити чимось іншим, коли йдеться про спілкування та обмін досвідом між професіоналами. Але коли на такий форум потрапляє абсолютний новачок – він майже гарантовано не знаходить там зручної організації матеріалів, яка б дозволила ефективно засвоювати знання.
Таким чином чи не єдиною системою, яка може показати себе більш ефективною для потреб навчання, ніж блоги, виявляються формальні навчальні структури, в яких є викладачі та учні, а також спеціально організований процес передачі та засвоєння знань. При цьому немає жодного значення чи використовуються для потреб навчання традиційні методи (лекції, семінари, аудиторні та позакласні заняття) чи сучасні інноваційні технології (форуми, чати, веб-конференції, спілкування з викладачами через ІМ) чи і те й інше (так зване змішане навчання – blended learning).
Але повернімося до блогів
На мою думку у блогів, як інструмента навчання, є три основні переваги:
- Наявність автора, як особи, яка виступає викладачем і таким чином здатна організовувати процес навчання належним чином. Цієї можливості, наприклад, не вистачає форумам. Іноді там з’являються «викладачі» – одна чи дві харизматичні особи, які намагаються організувати процес навчання та подачі матеріалів. Але оскільки форум – жанр принципово комунікаційний і масовий – їхні починання переважно закінчуються провалом.
- Наявність зворотнього зв’язку між учасниками навчання. Цієї можливості не вистачає деяким традиційним «архівним» сайтам, а також, безперечно, всім без винятку книгам. Ви можете прочитати яку завгодно книгу для спеціалістів, але сама по собі вона навряд чи зможе вас чомусь навчити. Потрібно доповнювати знання, отримані з книги, спілкуванням з зацікавленими людьми, викладачами та учнями.
- Можливість легко візуалізувати деякі навчальні матеріали. Наприклад, якщо йдеться про створення анімації у Flash – автор може легко викладати готові файли та приклади створених кліпів та банерів безпосередньо в блозі. Там само можна розмістити і покроковий процес створення таких банерів, а також доповнити його звуковими файлами та навіть відео. Цієї можливості, знову ж таки, дуже не вистачає книгам.
Автор фотографії:
Звісно, навчальний блог за своєю суттю (а значить – і структурою) значно відрізняється від традиційного щоденника. Наприклад, автор такого блога повинен постійно стежити за організацією навчальних матеріалів, створюючи зручну просту навігацію по архівах. Крім того, цінність такого блога прямопропорційна кількості та якості матеріалів, викладених у ньому. А от його RSS-стрічка буде мати вже трішки меншу цінність, оскільки туди потраплятимуть всі без розбору матеріали, що може бути цікаво тільки найбільш заповзятим учням.
Загалом, тема навчання, поєднаного з блогінгом, видається мені зараз надзвичайно цікавою та актуальною. Особливо, зважаючи на те, яка кількість людських знань сьогодні перебуває саме у блогах. Порівняно з цим, Вікіпедія «нервово курить в куточку»…
Саме тому, думаю, я напишу ще одну статтю про організацію «навчального» блога, в якій поділюся кількома основними порадами щодо створення такого ресурсу.
UPD: Другу статтю на тему організації навчального проекту ви можете прочитати тут: “Створення ефективного навчального блога. Частина друга”
Схожі записи
Якщо вам сподобалася стаття, буду вдячний за її підтримку у соціальних мережах (Twitter, Facebook, Google+ та вКонтактє)